Dato: Av: Bjørn Tollevsen

Microsoft har de siste årene blitt en av de største leverandørene av forretningssystemer, og leverer løsninger for både for mindre og større bedrifter.  Felles for systemene er at Microsoft integrerer dem med andre Microsoft-produkter som Office 365, Power BI, kunstig intelligens, CRM-løsninger etc., og benytter Microsoft-teknologi som SQL server, Azure osv.  Ideen er at ingen forretningsløsning er bedre integrert med andre Microsoft-løsninger enn Microsofts egne løsninger.
En av de store suksessene har vært Microsoft Dynamics NAV, som baserer seg på oppkjøpet av den danske løsningen Navision i 2002.  Dynamics NAV er solgt til mer enn 160.000 installasjoner med mer enn 2,7 millioner samtidige brukere, noe som gjør den til en av verdens største løsninger i segmentet SMB.

I oktober 2018 lanserte Microsoft «Dynamics 365 Business Central» i Norge, og Dynamics NAV -navnet forsvant offisielt.  Hva er så Business Central?  Man kan gjerne si at Business Central er det samme som Dynamics NAV 2019, altså neste versjon av Dynamics NAV. Men det er mye mer enn det.  Business Central leveres i utgangspunktet i to ulike versjoner, Dynamics 365 Business Central On prem og Dynamics 365 Business Central SAAS eller Online. 

Man kan si at forskjellen mellom versjonene er Microsofts involvering.  I Online-versjonen er det Microsoft som drifter og overvåker løsningen, og prisen inkluderer nødvendig maskinvare og lagring. Trengs det kraftigere maskiner på grunn av økt antall brukere vil det være Microsofts oppgave å sørge for dette, uten at det påvirker prisen til deg.  Prisen baserer seg på pris per navngitt bruker per måned, og oppgradering til siste versjon er inkludert.  On prem er noe som enten driftes av partner eller av kunde selv. Microsoft er i utgangspunktet ikke involvert, selv om løsningen driftes på Microsoft Azure, og overvåkes av partnere eller egen IT-avdeling, avhengig av hva man ønsker.  Du kan gjerne begynne med On prem og senere oppgradere til Online eller du kan ha en blanding, altså en hybrid-løsning.  Tilknytning til andre løsninger som leveres som rene skyløsninger vil være enklere i Online, og det kan være mer komplekst å knytte de til On prem, selv om det er løsbart.  Du kan se på dette som mulige alternativer, og så kan vi sette oss ned sammen og vurdere hva som er best for deg i dagens situasjon.

Hvordan er det med tilpasninger til skyløsningen? Er det mulig?  Ja. Mange systemer gir ikke mulighet til det, men med Business Central vil dette være mulig.  For det første har Microsoft innført noe de kaller Appsource.  Ideen er at hvis du har behov for en spesiell løsning som ikke dekkes av standard, så går du til Appsource og ser om det finnes en løsning der.  Hvis den finnes, kan du laste den ned og teste den for å se om den tilfredsstiller kravene dine.  Alle løsninger som finnes på Appsource er godkjent, og fungerer direkte med standard, slik at du ikke trenger hjelp ved installasjon etc.  Noen av løsningene der er gratis, mens andre må du betale en månedspris for.  Finner du allikevel ikke det du søker der, kan du få utviklet en spesiell løsning for deg, hvis dette er viktig nok for deg.  Selv om du har tilpasninger i Dynamics 365 Business Central Online så gir den ikke konflikter i forbindelse med oppgradering av standard. Alt skjer basert på såkalte Extensions, som du kan lese mer om i dette blogginnlegget.
Vær samtidig  oppmerksom på det jeg tidligere har skrevet om hva som skjer med Dynamics NAV etter at Business Central er blitt lansert; vi er ikke helt klare til å kjøre store kunder med behov for spesiell funksjonalitet ennå.  Vi skal nok nærmere sommeren før vi anbefaler kunder å ta i bruk Online.  For øyeblikket er vi i ferd med å ta medisinen selv, slik at vi vet hvilke utfordringer vi vil stå ovenfor. Bransjeløsning vår, Pilaro Industry Solution, vil være klar for Online tidligst ved årsskiftet.

Dynamics 365 Business Central On prem er imidlertid klart, og vi er i ferd med å implementere både eksisterende Dynamics NAV-kunder og nye kunder på denne løsningen.  Når man sier On prem, altså lokalt installert, så betyr det at den ikke installeres som en løsning som driftes av Microsoft i Skyen, men man kan kjøre i Skyen driftet av Pilaro. Dette basert på pris per bruker etc., så forskjellen er i utgangspunktet kun Microsofts involvering.  I On prem-versjonen er all programvare som finnes i dagens Dynamics NAV-løsninger tilgjengelig.  Disse programmene er i dag tilgjengelige som program utviklet i Dynamics NAV programmeringsspråk, men hvor vi gradvis går over til nytt programmeringsspråk og Extensions.
Funksjonelt sett er løsningene bortimot like, kun noen små avvik finnes.  Det betyr at i tillegg til tradisjonelle ting som regnskap, fakturering, bestilling og lignende, finnes et komplekst Supply Chain system og løsninger for Produksjon, avansert Prosjekt og Service. Alt integrert med andre Microsoft-produkter, som kunstig intelligens, Power BI, Office etc.  Klientene kan være enten rene nettleserklienter for Apple, Google og Microsoft, nettbrett og telefonklienter samt en egen Outlook-klient, hvor man kan lage tilbud og arbeide med Business Central inne i mailsystemet dersom man ønsker det.

Outlook-integrasjonen betyr at man kan overføre for eksempel varer til Excel, gjøre endringer i Excel basert på Søk og Erstatt, og oppdatere tilbake til Business Central. Selvfølgelig med kontroller i forhold til hvilke felt man får lov til å endre på.  Det å overføre kunder til Excel og endre der, gir selvfølgelig ikke mulighet til at du kan endre kundens saldo, der har bokføringsloven litt den skulle sagt.

Ønsker du å lese om hvilken funksjonalitet som er med i Dynamics 365 Business Central, gå hit og søk og lær.
Ta gjerne kontakt for å diskutere dine utfordringer så kan vi sammen se på hvordan Dynamics 365 Business Central kan løse disse.

Bjørn Tollefsen, epost, telefon: 952 67 119  

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.