Dato: Av: Bjørn Tollevsen

Dette er et spørsmål mange stiller seg, og her skal vi besvare noen av spørsmålene som mange av dere lurer på.

For det første så forsvinner navnet Dynamics NAV, og blir erstattet med Microsoft Dynamics 365 Business Central. En annen ting du bør være klar over er at det fra 1 april 2019, kun blir mulig å kjøpe Business Central lisenser, og ikke «gammel» NAV. Hvis du vet at du kommer til å trenge en ny Dynamics NAV 2018-installasjon i fremtiden, bør du kjøpe minimum en startpakke før 1. april 2019. Du vil kunne bygge videre på denne senere.

Hvis du allerede har lisens (av tidligere versjoner av NAV), vil du selvfølgelig kunne kjøpe utvidelser, som for eksempel flere brukere, i mange år fremover.

Vi anbefaler nye kunder som tar i bruk Business Central, å kjøre løsningen on prem. Løsningen som ren SaaS (software as a service), driftet av Microsoft i skyen, anbefaler vi norske brukere å vente litt med. Er du en eksisterende kunde som ønsker å oppgradere din Dynamics NAV-installasjon, så vil Dynamics 365 Business Central on prem tilsvare en oppgradering til «Dynamics NAV 2019». Du får tilgang til løsningen dersom du er på aktivt vedlikehold, på samme måte som du har fått tidligere.

Samtidige vs. navngitte brukere

En annen vesentlig forskjell mellom Dynamics NAV og Business Central, er at Dynamics NAV  alltid har vært basert på samtidige brukere (ved kjøpte lisenser), mens det for Dynamics 365 Business Central, er navngitte brukere som gjelder. Dette innebærer at du kommer til å trenge flere brukere med Dynamics 365 Business Central, da hver enkelt bruker som skal ha tilgang til systemet må ha en lisens i eget navn. Dette løser Microsoft ved at en kunde som kjører Dynamics NAV i dag, vil få 2 ganger antall brukere ved en oppgradering. Altså; har du 10 brukere i Dynamics NAV, vil du få 20 navngitte brukere i Dynamics 365 Business Central. Dette gjelder lisenser som er kjøpt før 1. oktober i år.

Hva skal jeg velge?

Dynamics 365 Business Central On prem eller levert som en SAAS-løsning i Skyen driftet av Microsoft?
Foreløpig anbefaler vi løsningen on prem. Er du kunde (NAV) allerede, vil du kunne oppgradere, inklusiv alle tilpasninger du måtte ha, og komme raskt i gang. Ved oppgradering nå, legger du til rette for overgang til Dynamics 365 Business Central i Skyen i framtiden .

Det jobbes med å tilpasse SaaS-løsningen driftet av Microsoft, til norske forhold.
Det vi jobber spesielt med, er å se på hvilke muligheter vi har til å støtte kundene våre i Business Central. Som partnere har vi vesentlig mindre tilgang til den tekniske løsningen ved SaaS, enn vi har i dagens NAV. Når alt er på plass, vil løsningen være fullgod, og du vil til og med kunne ha tilpasninger i løsningen din, også i skyen. Men mer om dette i et senere blogginnlegg.

 

Ta gjerne kontakt med meg, så kan vi snakke mer om dette. Mail eller telefon 952 67 119

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.