Leverandøren av fiskeoppdrettsutstyr Steinsvik er ikke i tvil:
«Vi hadde aldri klart dagens milliardomsetning uten bruk av ett av markedets beste forretningssystem».

Leverandøren av fiskeoppdrettsutstyr til både nasjonale og internasjonale kunder, Steinsvik i Haugesund, sier  at de aldri ville klart å oppnå en milliardomsetning uten et meget bra ERP- og CRM-system i bunn.

Trekløveret med Head of Logistics Svein Kristian Lothe, Chief Operations Officer Vidar Riise og ERP-Specialist Thomas Jensen snakker av erfaring. – Uten et velfungerende forretningssystem, hadde vi aldri fått kontroll med våre forretningsoppdrag. Det ville trolig vært kroken på døra i en bransje hvor det daglig knives om markedsandeler.

Ser lyst på selskapsutviklingen
Steinsvik har all grunn til å se lyst på selskapsutviklingen. I dag er de Norges nest største produsent av utstyr til oppdrettsnæringen. Ambisjonen er å bli den største internasjonale aktøren i løpet av 3-5 år. – Det krever utvikling og produksjon av markedsledende utstyr, og videreutvikling av våre industri- og arbeidsordresystemer. Vi har bl.a. store forventninger til den nye versjonen av bransjeløsningen Pilaro Industry Solution, som ble lansert i sommer.

Videreutvikler bransjeløsningen
Pilaro er avhengig av fremoverlente og samarbeidsvillige kunder for å videreutvikle sin bransjeløsning. –Pilaro har lagt Pilaro Industry Solution inn i sin standardløsning, og i sommer ble versjon 2 gjort tilgjengelig for Steinsvik og flere andre produksjonsrelaterte virksomheter, sier salgssjef Jon Fromreide hos ERP-leverandøren Pilaro. – Vi ser på det som et betydelig konkurransefortrinn at vår løsning er sertifisert. Vi står nå enda sterkere i det digitale skiftet, der kravet om å levere forretningsløsningen fra skyen blir vesentlig større.

Produktene tåler tøffe maritime forhold
Steinsvik har spesialisert seg på leveranse av produkter og løsninger som tåler tøffe forhold over lang tid i havbruk, maritime næringer og olje- og gassindustrien. Selskapet har mer enn 25 års erfaring i å utvikle og levere innovative og robuste systemer. Hovedkontoret er på Frakkagjerd utenfor Haugesund. Virksomheten har flere avdelinger langs norskekysten; Austevoll, Bergen, Florø, Sykkylven, Skodje, Trondheim, Frøya, Sortland og Tromsø. I tillegg er det representert i Skottland, Chile, Vietnam, Canada, Oceania og Estland. I Tyrkia, Island, og Færøyene har selskapet egne forhandlere.

Leverer komplette løsninger
Steinsvik leverer komplette løsninger for effektiv fôring av fisk, fôrflåter med lagringskapasitet på 100–700 tonn og sentralfôringssystem for oppdrettsanlegg. – Vi utvikler markedets mest robuste og pålitelige fôringssystemer, og tilbyr gode service- og vedlikeholdsrutiner, sier Lothe, Riise og Jensen. – Frem til i dag har vi levert mer enn 900 sentralfôringssystemer og over 6000 kameraer. Flere av kameraene som ble levert for 20 år siden, er fortsatt i drift: Med en utviklingsavdeling på mellom 70-80 medarbeidere er vi i stand til å utvikle state-of-the-art-løsninger til våre kunder.

Lang erfaring med MS Dynamics NAV
I 2014/15 var Steinsvik på leit etter en ny og funksjonell industriløsning. Allerede i 2001 valgte selskapet Microsoft Dynamics NAV, som den gang het Steinsvik Maskinindustri. Dagens ledelse med adm. direktør Bjørn M. Apeland tok systemet videre. – Mot slutten av 2014 vurderte vi flere forretningssystemleverandører, men valget falt igjen på MS Dynamics NAV med bransjeløsningen Pilaro Industry Solution i begynnelsen av 2015.

Tilrettelagt for Handyman
– Pilaro Industry Solution er godt tilrettelagt for arbeidsordresystemet Handyman. Produksjonsløsningen til Pilaro har en spesialutviklet add-on i NAV, som sklir rett inn i våre produksjonsrutiner. Leverandøren har meget gode lager- og logistikkløsninger som passer vår forretningsdrift, sier Lothe, Riise og Jensen. De kan fortelle at det var Handyman Norge som anbefalte Pilaro Industry Solution. – Vi var helt avhengig av en god integrasjon mellom Handyman og industriløsninger for prosjekt og produksjon. Her har Pilaro klart å håndtere datafangst på en effektiv måte.

God oversikt over ledig kapasitet
– Våre saksbehandlere har oversikt over hvilke montører som har ledig kapasitet for nye oppdrag. Handyman Office er en koordinator som fordeler jobber; serviceoppdrag og prosjekter. Når arbeidet er utført taster de inn timeforbruk i prosjektet; herunder utstyrsbruk, sjekklister, bilder og dokumentasjon som overføres elektronisk inn i Pilaro Industry Solution, sier Lothe, Riise og Jensen. De kan fortelle at selskapets medarbeidere i Chile og Australia har fått samme opplæring i bruken av Handyman som i Norge. – Det gir oss god kontroll over funksjonaliteten. Når det er sagt, håndterer vi NAV, Handyman og SuperOffice fra Haugesund.

Effektiviserer kommunikasjonen
Pilaro Industry Solution benyttes i Norge, Vietnam og Chile, som har egne datalisenser. – I tillegg skal Australia, Tasmania, Storbritannia og Canada rulles ut med samme løsning og den nyeste versjonen av Pilaro Industry Solution. Det vil effektivisere kommunikasjonen med oss i Haugesund. Systemet har bl.a. konserninterne bokføringer, som gjør at handelen mellom selskaper bidrar til en automatiseringsgrad på over 70 prosent. I dag skjer all bilagsføringen manuelt mellom selskapsenhetene, noe som skaper mye plunder og heft og da spesielt på logistikk- og distribusjonsområdet. NAV har byggeklosser som vil gjøre tilpasningen enklere, sier Lothe, Riise og Jensen. De kan fortelle at de i dag har over 200 NAV-brukere nasjonalt og internasjonalt. – For å takle tidssoneproblematikk, har vi leid inn lokale selskaper som håndterer daglig support spesielt på finans. Når det gjelder bransjeløsningen skjer all support lokalt fra Haugesund.

Eksplosiv vekst
Veksten i norsk oppdrettsnæring eksploderer, og forholdet til Kina er i ferd med å normalisere seg slik at eksporten av fisk etter hvert vil ta seg opp. Flere spår en vekst for næringen på flere titalls milliarder kroner. Myndighetene mener oppdrettsnæringen blir et viktig bein å stå på når aktiviteten i olje- og gassnæringen avtar. – For oss er dette starten på en lang og god reise, som kan gi oss store avkastninger. For å kunne navigere oss inn på nye markeder, er vi avhengig av markedets beste bransjeløsninger som Pilaro Industry Solution og Handyman Office, avslutter Lothe, Riise og Jensen.

«Uten et velfungerende forretningssystem, hadde vi aldri fått kontroll med våre forretningsoppdrag», sier Head of Logistics Svein Kristian Lothe (tv), Chief Operations Officer Vidar Riise (midten) og ERP-Specialist Thomas Jensen (th).